Powered By Blogger

Monday, May 9, 2011

Noi suntem soluţia

        Ştim bine că naţiunea germană este una muncitoare şi disciplinată. Englezii sunt şi ei disciplinaţi, pedanţi şi mai reci. Spaniolii sunt ferbinţi, gălăgioşi şi puşi pe distracţii. Ruşii nebuni, tupeişti şi iubitori de vodkă. Dar cum suntem noi, Moldovenii?
      Am fi oare aşa de harnici, buni la inimă şi muncitori cum ne-am considerat din totdeauna? Caracteristicile menţionate poate şi au fost ale noastre, însă acum cred eu, că nu mai sunt. Ne-am schimbat....
     Straniu  sau nu dar cei ce sunt în stare să schimbe această situaţie suntem tot noi, Moldovenii şi nimeni altul. Plecăm din ţară în căutarea norocului şi a unei vieţi mai bune. Dar ne-am pus întrebarea cine se face vinovat de ceia ce se petrece la noi? Într-o discuţie cu un prieten l-am întrebat:
-       De ce traim aşa de rău? Proşti, nu suntem! de lucrat, lucrăm! unde pleacă moldovenii sunt apreciaţi! depunem efort, dar parcă suntem blestemaţi.
-          Problema e în poziţionarea proastă a teritoriului, mi-a răspuns el.
      Posibil, nu spun nu. Dar cu cât e mai proastă poziţionarea noastră decât a Japoniei, sau a ţărilor Baltice, dar ce spuneţi despre Georgia? Totuşi, problema cred că este în noi, oamenii. În atitudinea noastră faţă de noi înşine, în dorinţa noastră de a schimba situaţia şi în efortul pe care îl depunem. Eu aş spune că poziţionarea ar trebui să o transformăm într-un avantaj. De ce nu am face din Moldova un fel de „Hong Kong” sau un „Switzerland ”al Europei. Cu capacitatea noastră de adaptare, posibilitatea de a vorbi două limbi (cel puţin) de ce nu am fi un „hub” de conectare a Europei cu Rusia, inclusiv cu parte ei Asiatică şi cu restul ţărilor din comunitate. Ce ne împiedică să devenim un centru informaţional sau financiar prin care ar avea loc tranzacţii bancare iar noi am juca rolul de conector? Vă spun ce, oamenii. Cel mai important resurs a unui stat nu este petrolul, gazul şi cărbunele (ruşii îl au cu duiumul), sau aşezarea geografică. Cel mai preţios bun pe care il poate avea statul este OMUL! Atâta timp cât vom ignora acest adevăr, vom rămâne unde suntem 

No comments:

Post a Comment