Powered By Blogger

Tuesday, July 5, 2011

„Ţiganii” şi „Maldavanii”

     Romii, în societatea noastră dintotdeauna au fost plasaţi pe treapta cea mai de jos. „Argaţi”, „şmecheri”, „vrăjitori” - acestea de regulă sunt cuvintele ce li se atribuie. Mamele ne interzic să ne jucăm cu copii romi pentru că ei nu sunt „buni”. La şcoală trebuie să ne ferim de ei pentru că sunt murdari şi a.m.d.
     Cât este de adevărat? 
     Personal, nu am avut ocazia să stau de vorbă cu vreo unul, dar sunt convins că practic, nu cunoaştem nimic despre ei.  Şi ne lăsăm induşi în eroare de un stereotip cultivat de-a lungul secolelor, precum că, romii sunt răi.
      Iar ei la rândul lor se comportă aşa cum au fost trataţi, prin urmare comportamentul lor este un răspuns la aşteptările noastre şi nimic mai mult.
       Îi dispreţuim, nu ne împrietenim cu ei, îi marginalizăm, îi ignorăm. Iar când vine vorba de excursii la Soroca, păi atunci toţi străinii sunt plimbaţi prin „Dealul Ţiganilor” să vadă minunăţiile de castele. Am fost şi eu pe acolo şi, sincer, nu m-a mpresionat nimic. Case nefinisate, urâte, exagerat de mari, drumuri nepavate,  într-un cuvânt - sărăcie. Vă sfătui să mergeţi pe „Dealul Telecentrului” din Chişinău. Iată acolo castele, frate, iată unde ar trebui să meargă turiştii.
     Cine nu se mândreşte cu aşa capodopere ca: „Lăutarii”, „Budulai”, „Tabor uhodit v Nebo”, sau ceva mai recent,  desenul animat „Ţiganul” şi cântecul Zdubilor „Ţiganul şi OZN”? Aici imediat ne umflăm în pene de realizările noastre. Oare ale noastre să fie?
     Păi dacă ne mândrim cu ei de ce să nu îi acceptăm? Cu atât mai mult cu cât ei sunt singura minoritate naţională care ne vorbeşte şi ne învaţă limba.
Hai Romală!   




2 comments:

  1. Sunt de acord cand zici ca rromii se comporta exact asa cum noi ii tratam. Personal am interactionat cu cativa, pana atunci ii stiam cum ii stie toata lumea, dupa stereotip. Initial nu stiam cum sa ma comport, nu eram in apele mele, insa situatia m-a facut sa ma conformez, ca altfel, cred ca aveam probleme. Mi-am schimbat total atitudinea, ce-i drept am avut de a face cu cei care au facut o scoala, se afla pe o alta treapta a societatii. Mi-au placut.

    ReplyDelete
  2. Ai dreptate, chiar doresc sa cunosc pe cineva de naţionalitate rromă şi să discut cu el.

    ReplyDelete